Muistoissamme - Kauko Kilpeläinen

1.9.2023

Kauko Kilpeläinen – 1949-2023

Pesäpallon ja Puurtilan Kisa-Poikien todellinen monitoimimies Kauko ”Kake” Kilpeläinen menehtyi pitkän sairauden uuvuttamana 18.8.2023. Hän oli syntynyt 24.5.1949.

Kaken lähes uskomaton yli 50 vuotta kestänyt harrastustoiminta käsitti oman pelaajauransa lisäksi pelinjohto- ja valmennustehtäviä naisten, miesten sekä tyttö- ja poikajunioreiden parissa. Tuomari- ja toimitsijatehtävien lisäksi Kake toimi mm. aluejärjestön kilpailupäällikkönä sekä kuudella Varkaudessa järjestetyllä junioreiden valtakunnallisella pesäpalloleirillä kilpailu- ja kuljetuspäällikköinä. Hän oli myös Puurtilan Kisa-Poikien pitkäaikainen johtokunnan jäsen toimien mm. varapuheenjohtajana hoitaen myös seuran toimistoa.

Miesten edustusjoukkueen rinkiin hän nousi v. 1967, tuolloin joukkueen vetäjänä toimi elokuun alussa menehtynyt PK-P:n menestysvuosien vetäjä Erkki Pylkkönen. Kaken oma pelaajaura päättyi 70-luvun lopulla, jonka jälkeen hän keskittyi valmennus- ja pelinjohtotehtäviin. Kymmenisen vuotta meni pääosin poikajunioreiden parissa, kunnes 80-lopulla hän siirtyi tyttö- ja naisjoukkueiden vetäjäksi. Naisjoukkueen peräsimessä Kake toimi lopulta viitisentoista kautta. Kämärin kenttä tuli tutuksi tuhansien harjoitusten ja pelien kautta. Vuosien saatossa hänen valmentamistaan joukkueista on noussut pelaajia aina lajin kirkkaimmalle huipulle. Näistä esimerkkeinä ovat mm. nelinkertainen vuoden lukkari Salla Huovinen (o.s. Suhonen) sekä Jyväskylän Kirittärissä kuusi Suomen mestaruutta voittanut Laura Nuutinen.

Kake muistetaan intohimoisena ja luotettavana pesäpalloihmisenä. Hän ei tuonut itseään esille, vaan hoiti sovitut tehtävät tunnollisesti. Tunnustuksena toiminnastaan hän sai mm. Pesäpalloliiton ansiomerkin, Lipunkantaja – palkinnon sekä Varkauden Urheiluseurojen kultaisen ansiomerkin. Pesisperhe arvostaa korkealle Kaken elämänmittaisen työn kansallispelimme parissa.

Lepää rauhassa.

Jarmo Heinonen, kirjoittaja on Puurtilan Kisa-Poikien entinen pitkäaikainen puheenjohtaja